۱۳۸۹ اردیبهشت ۴, شنبه

آيا جنبش سبز مرده است؟ «اينترنت سبز، جايی برای ماندن»

مجسمه فردوسی در  تهران

آيا «فتنه» خوابيده است؟ نزديک به يک سال بعد از انتخابات پر مناقشه رياست جمهوری و سرکوبی های خونين پس از آن، برخی اعتقاد دارند که موتور متحرک جنبش سبز ديگر از کار افتاده است؛ اعتراض های گسترده خيابانی فروکش کرده، الله اکبرهای شبانه ديگر شنيده نمی شود، و آن گونه که حکومت می پسندد و می گويد، «کار معترضان يکسره تمام شده است».
اگر چه اين تعبير مطبوع دولت نهم، بی شک معتقدانی هم دارد، اما وارد دنيای مجازی که می شويد، به دور از خيابان هايی که امنيتش را بسيج و سپاه و نيروی انتظامی - به گفته خود - «با اقتدار» تضمين کرده اند، در دالان های ديجيتال و بی پاسبان اينترنت، همه چيز فرق می کند؛ جايی که بنا به گفته منابع عمده داخلی، ۲۵ ميليون کاربر عموما جوان می توانند با خيالی آسوده تر از خطوط قرمز گذر کنند.
شعارهايی که در خيابان با خون خفه شدند، در يوتيوب و فيس بوک رنگ سرود گرفته اند؛ و مطالباتی که در کوچه پس کوچه های پايتخت به بن بست رسيدند، در وبلاگها فريادی دوباره يافته اند. خبرها به سرعت به اشتراک گذاشته می شود. يکی از خشم فرياد می زند، ديگری به ياد ندا آه می کشد، و کافی است نام جنبش سبز را در بالای پروفايلت تايپ کنی تا بخش نظراتت پر شود از بحث و نظر و تحليل.
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin